0
آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس(1) _google analytics

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چگونه کار می کند؟

 گوگل آنالیتیکس  یکی از مهمترین ابزارهایی هست که ما توی دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز داریم و به ما هر اطلاعاتی را که درمورد وبسایتمان هست ، می د‌‌هد و ما می‌توانیم کاربرانمان را آنالیز بکنیم و بر اساس اتفاقاتی که در داخل وبسایتمان می افتد ،تصمیم‌های مهم استراتژیک مان را بگیریم و مسیر پیش رویمان را ترسیم بکنیم، برویم و با هم ببینیم که اصلا این ابزار چیست؟ کجا به کار می رود واصلا چه اطلاعاتی را به ما میدهد.

اگر  تا الان گوگل آنالیتیکس کار نکردید این مقاله دقیقا برای شماست ،میخواهم با دقت این مقاله را دنبال بکنید، چون به شما اهمیت مهارتی که دارید یاد می‌گیرید را نشان میدهد و به شما می گوید که قرار است کجا به درد کسب و کارتان بخورید.

 اگر قبلا هم کار کردید از شما خواهش می‌کنم که با دقت باز ادامه ی مطلب را دنبال کنید، چون یک سری جاها ممکنه توی فرآیندی که از قبل طی کردید یکسری نکات را جا انداخته باشید و یک سری مسائل را ندانید و اینجا به این دانش قبلی شما اضافه خواهد شد.با یک بسم الله برویم با هم شروع کنیم:

 توی کسب و کار آنلاین مخصوصا الان در داخل ایران خیلی ریسک ها وجود دارد، یعنی اگر یک حرکت اشتباه انجام شود و چند ماه را اگر از دست بدهید احتمال این که کسب و کار کوچکتان واقعا از هم بپاشد و نابود شود، وجود دارد. هزینه‌ها بالاست، نیروی کار خوب کم است و آدم‌هایی مثل شما می‌توانند واقعا برای کسب و کارها مفید باشند، چرا که دنبال یادگیری و افزایش مهارت خودشان هستند. در ادامه با هم با چند تا مثال از سایر سایت ها شروع  می کنیم:

توی کسب و کار فروشگاهی یا خدماتی مثل همین سایت یونیک و یا هر فروشگاه دیگری ، زمانی که شما بخواهید درست کار کنید ، جزییات اتفاقاتی که داخل سایت شما اتفاق میافتد بسیار مهم است. اینکه کاربران از کجا جذب سایت شما میشوند، وارد کدام بخشها میشوند و بعد از ورود چه کارهایی انجام میدهند، آیا کاری که شما مد نظرتان است را انجام می دهند یا خیر ،اینها همه سوالاتی است که برای شما باید وجود داشته باشد .

قسمتی ازسایت خدماتی یونیک(uc24.ir) را در زیر مشاهده میکنید :

اینکه روی هر کدام از عنوان های نوشته شده چند نفر کلیک میکنند و به دنبال چه هستند برای مجموعه یونیک بسیار مهم است.

و در تصویر زیر ، دیجی‌کالا کمپین یلدا برگزار کرده که مشاهده میکنید :

اگر دقت کنید در این عکس کمپین یلدا درحال برگزار شدن می باشد و جایگاه‌های اصلی هم همه متعلق به این کمپین هستند و خیلی مهم است که از این جایگاه‌ها درست استفاده شود، اینکه چند نفر روی این بنرها کلیک میکنند و یا چند نفر روی بنر دیگری کلیک میکنند  و یا چند نفراز این جایگاه‌ها استفاده می‌کنند  و در نتیجه جایگاهی که استفاده می شود را با محصول جذاب‌تری جابجا کنند  و اتفاقات دیگر.

با گوگل آنالیتیکس ما همه ی این تغییرات را متوجه خواهیم شد، یعنی می‌توانیم بفهمیم کلا چند نفر وارد این صفحه شدند، از کجا وارد شدند و چند نفر روی این بنرکلیک کردند و وارد صفحه‌ی جشنواره‌ی یلدای دیجی کالا شدند و در کل هر چیزی که تو این صفحات اتفاق افتاده باشد را با این ابزار بررسی میکنیم >>>چه ابزاری : ابزار گوگل آنالیتیکس

 

در زیر می توانیم تصویر این ابزار را با هم ببینیم.  احتمالا اگر برای اولین باراست که تصویر زیر را مشاهده میکنید ممکن است مقداری ترسناک به نظر برسد، چون با هیچکدام از ابزارهای گوگل آنالیتیکس آشنا نیستید.

 

بعد از این دوره به شما قول خواهم داد که این ابزار یکی از بهترین دوستان شما خواهد شد ،چون قرار است کلی جاها چیزهای مختلفی را یاد بگیریم، چیزهایی که در مورد کسب و کارتان نمی دانستید.

 ابزار گوگل آنالیتیکس به این صورت کار می‌کند که ما اول باید داخل سایتش اکانتی ب‌سازیم و از گوگل آنالیتیکس کدی را دریافت کنیم که باید آن کد را داخل سایتمان طوری استفاده کنیم که توی همه‌ی صفحات سایت تکرار شود. که معمولا این کار را یک برنامه نویس می تواند برایمان انجام دهد وبعد از آن اگر هر کسی وارد سایتمان شود و هر کاری انجام دهد برای ما قابل اندازه‌گیری می باشد.

  از این جای مطلب وقتی جلوتر برویم ،موضوع پیشرفته تر و جذاب تر خواهد شد. باهم به سراغ چگونگی ساخت این اکانت می رویم و یک سری نکات را در حین اینکار به شما خواهم گفت ،پس قدم به قدم با هم این پروسه را جلو می بریم.

در قدم اول باید Google Analytics  را در نوار ابزار مرورگرمان جستجو کنیم البته با این فرض که شما دوتا پیش فرض را رعایت کرده باشید :

1)نصب vpn روی لب تاپ تان و ران بودنش

2)اکانت جمیلی داشته باشید که در آن لاگین کرده باشید چون آنالیتیکس عملا توی آدرس جیمیلتان به شما دسترسی می دهد.

اگر برای کسب و کاری این کار را انجام میدهید، ترجیحا با جیمیل شرکت لاگین کنید و با آن جیمیل بسازید .البته من سعی می کنم در آموزش های آینده به شما یاد بدهم که چطور به اکانت های مختلف دسترسی پیدا کنید.  من می‌خواهم ساختار ساخت یک اکانت را اینجا به شما بگویم:

 زمانی که میخواهید یک اکانت را برای یک سایت جدید بسازید در نظر بگیرید که آن کسب و کار فقط یک وبسایت دارد، یعنی ممکن است یک کسب و کار هم وجود داشته باشد که  چندین تا وبسایت داشته باشد، بنابراین بهتراست که در آن شرایط شما اسم خود کسب و کار را بنویسید مثلا من کسب و کاری  دارم به نام آنالیتیپس که قرار هست چهار الی پنج وبسایت در آینده به آن اضافه شود و زیرمجموعه ی این مجموعه شود یک سایتش مثلا Analytics.io  هست  که ما با آن ثبت نام خواهیم کرد(تصویر زیر) و سایت های دیگری که هم ممکن است در آینده و در آموزش های بعدی سایت یونیک به آن اضافه کنیم.

اینجا گوگل آنالیتیکس از شما می خواهد که به صورت ناشناس از اطلاعات شما استفاده کند البته برای شما هزینه ای ندارد و اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد، می‌توانیم تیک را بگذاریم و یا برداریم و در کل تاثیری روی کار ما نخواهد داشت. شما کلا می توانید حداکثر تا 100 اکانت در گوگل آنالیتیکس با یک جیمیل بسازید و به آنها دسترسی داشته باشید پس باید حواستان جمع باشد که با یک جیمیل چندتا اکانت میسازیم! ویا آنهایی که دیگر نیاز ندارید را از دسترس خارج کنید. در قسمت پایین وقتی روی دکمه ی next  کلیک کنیم از شما میخواهد که property name   را وارد کنید. و در کادر بعدی شما باید اسم سایتتان را بنویسید.

 

Analytips.io  را که بالاتر به عنوان اسم سایتمان انتخاب کردیم وارد کادر می کنیم ،نکته‌ی خیلی مهم بعد واردکردن نام سایت  اینست که برای اینکه تاریخ گزارشات آنالیتیکس مطابق تاریخ کشورمان شود باید گزینه ی ایران را انتخاب کنیم اما به گزینه بعدی را دست نمیزنیم.

توجه: ذکراین نکته خیلی مهم است چون الان نسخه Google Analytics4 نیز عرضه شده که در پایان  آموزش های این دوره آنالیتیکس اشاراتی به آن خواهم کرد یک سری منبع هم برای شما قرار خواهم داد.این نسخه جدید آنالیتیکسه که هنوز پخته و آماده نیست که روی آن کار بکنیم و بیشتر از یک سال زمان نیاز دارد که به آن نقطه ی پختگی برسد.

گزینه ی show advanced options  رامی‌زنیم  برای اینکه فقط اکانت Google Analytics4  رو برای ما نسازد ( باید روی فلش آبی رنگ شماره 4 در تصویر بالا کلیک کنید )

و در مرحله ی بعد چند سوال در مورد کسب و کاراز ما پرسیده  می شود که مطابق با تصویر زیر به آنها پاسخ میدهیم البته اینها یکسری اطلاعات هست که گوگل آنالیتیکس برای خودش جمع میکند  و  روی خروجی کارما تاثیری ندارد.بعد انتخاب گزینه ها، روی دکمه ی create برای ادامه ی کارکلیک میکنیم.

و بعد با قبول این موارد روی دکمه ی من موافقم کلیک کرده و در واقع قبول می‌کنیم  تا اجازه دهد ما از این سرویس استفاده کنیم. در مرحله بعد وارد صفحه ای می شویم که در آن میتوانیم کد آنالیتیکس رو مشاهده کنیم .

در تصویر زیر که می‌بینید ما قرار است این کد را به برنامه‌نویس داده و از او خواسته تا در همه‌ی صفحات سایت قرار دهد. البته اگر سایت شما با cms  اختصاصی مثل php  و یا مثل سایت یونیک (uc24.ir) با asp.net   و یا هر زبانی نوشته شده باشد.

سه روش برای قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در سایت وردپرسی:

برای اضافه کردن کد گوگل آنالیتیکس به سایتتان در روش اول  این گونه عمل می کنیم: به عنوان مثال سایت ریحان گل(reyhangol.com) که یک سایت وردپرسی درباره ی خرید و فروش گل و گیاه هست را در مرورگر جستجو کرده و وارد بخش ادمین آن می شویم (البته اگر هیچگونه دانشی در برنامه نویسی ندارید، ترجیحا کد را برای تیم فنی تان بفرستید تا اینکار را برایتان انجام دهند ) در وردپرس قسمتی وجود دارد به نام نمایش و ویرایشگر پوسته.