قبل از طراحی سایت باید کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و هدف خود را از طراحی وبسایت تان مشخص کنید.و بعد از طی این مراحل باید با توجه به هدفی که در نوع کسب و کار خود دارید به انتخاب نوع سایت خود بپردازید.و شاید به همین دلیل است که نمی توان گفت بهترین نوع طراحی سایت چیست .
امروزه طراحی یک وبسایت غیر حرفه ای شاید کار شما و یا حتی یک آدم معمولی نیز باشد .برخی از سایت ها با استفاده از (cms) یا همان سیستمهای آماده و رایگان مدیریت محتوا طراحی میشوند. سیستمهایی که قالبهای آماده را در اختیار طراحان قرار میدهند مانند وردپرس یا جوملا که با زبان اوپن سورس php نوشته شده اند. استفاده از این نوع سایتها ساده و ارزان بوده و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. البته اگر حوصله سر و کله زدن با نرمافزارها و خواندن متنهای آموزشی را داشته باشید.
اگر قالبهای آماده برای کسب وکار شما کافی یا مناسب نباشند اینجاست که باید به سراغ برنامهنویسان حرفهای بروید، یعنی وبسایت مد نظرتان را با ویژگی هایی که در ذهن دارید به طراحان و برنامهنویسان حرفهای سفارش دهید. سایتهای بزرگی که همگی با این روش طراحی شدهاند مثل: آپارات ، دیوار ، فیس بوک ، یوتیوب و …. که این نوع سایت ها برای شرکتهای بزرگ مناسب تر هستند.
برای داشتن سایتی حرفه ای بهتر اینست که با شرکتهای طراحی سایت مشاوره کنید تا آن ها برا اساس نوع هدف و کسب و کارتان سایت مناسبی را به شما پیشنهاد دهند.
سایتهای مختلف، بخشهای متفاوتی دارند. مثلا یک سری از المان ها در همه ی سایتها مشترک هستند اما بعضی از سایتها قسمتی به نام درگاه پرداخت آنلاین دارند و بعضی دیگر خیرو...
اکنون می خواهیم با مفهوم دامنه آشنا شویم .دامنه همان نام سایتی است که شما انتخاب می کنید. یعنی همان آدرسی که برای رسیدن به سایت شما، باید کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ کنند. این نام باید یکتا باشد یعنی یونیک باشد. واقعیت اینست که سایتهای مختلف نمی توانند نام های مشترکی داشته باشند. یک شرکت طراحی سایت نامهای پیشنهادی خود را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک میکند و در صورتی که تکراری نباشد، میتوانید آن نام را انتخاب کنید.
صفحه ای که بازدیدکنندگان بعد از ورود به سایت با آن روبرو خواهند شد همان صفحه خانه شما می باشد که نشان دهنده ی هدف وبسایت شما می باشد. صفحه اصلی ویترین سایت شما می باشد که به نوعی معرف کسبوکار شما نیزاست و طراحی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.شما در صفحه اصلی از طریق مسیریابی یا همان (Navigation) کاربران را به بخش های مختلف سایت تان هدایت میکنید. معمولا در قسمت بالای صفحه سرتیترهای مسیریابی قرار میگیرند.
در صفحه ی درباره ما به معرفی خودتان ، شرکت و اطلاعاتی درباره تاریخچه کسب وکارتان می پردازید. پس سعی کنید که این صفحه به بهترین شکل طراحی شود و کاملا در معرض دید کاربران باشند. این بخش باید جای بهترین محتوای سایت شما باشد تا به خوبی شما یا کسبوکارتان را معرفی کند.
در صفحه تماس با ما ،اطلاعات تماس شما و چگونگی ارتباط با خودتان را از طریق پست الکترونیکی یا همان(email)، نشانی شبکههای اجتماعی ،شماره های ثابت و همراه و یا حتی فکس در اختیار کاربران و مشتریان وبسایت تان قرا می دهید.
یک سایت به غیر از صفحاتی که در بالا ذکر شد ممکن است شامل صفحات متعدد دیگری نیز باشد. مثل سایتهای معرفی محصول که در آنها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول میپردازد. در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی، عکس و ویدئو منتشر میشود. بعضی از سایتها بخشهای دیگری هم مانند فروشگاه یا بلاگ دارند.
امروزه بحران کرونا از یک سو و بوجود آمدن شرایط بد اقتصادی در کشور و جهان، موجب شده تا تقریبا تمامی کسب وکارها به سایت نیاز داشته باشند و همچنین با توجه به بالا رفتن آمار استفاده از اینترنت و رواج استفاده از گوشیهای هوشمند جای هیچ گونه تعجبی نیست که بگوییم حتی مادربزرگها هم دستور پخت غذا را در اینترنت آپلود میکنند، افراد هر جایی که باشند میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایتهای اینترنتی یا شبکههای اجتماعی پیدا کنند. به همین دلیل تمامی کسبوکارها، از یک سوپرمارکت ساده و کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ و کلینیکهای پزشکی به سایتی برای عرضه کردن محصولات یا خدمات خود نیاز دارند.
لطف اینترنت به ما می تواند این باشد که وبسایت ما را مثل یک کارت ویزیت یا کاتالوگ در دسترس همه گان قرار میدهد. اگر در دنیای کنونی نتوانیم کسب وکار خود را در اینترنت معرفی کنیم، خیلی زود از بین خواهد رفت. البته این روزها شبکههای اجتماعی مانند یوتیوب، تلگرام ، واتساپ و اینستاگرام نیز میتوانند معرف شما در فضای مجازی باشند.
اولین نکته که بسیار مهم و حائز اهمیت است و در همین ابتدا باید گفت اینست که برای طراحی سایت خودتان نباید با پیشنهادهای نامعقول وسوسه شوید.اولین و بهترین کار این است که یک شرکت طراحی سایت پیدا کنید که اعتبار خوبی داشته باشد و کار طراحی سایت را به آنها بسپارید. این شرکتها، برای انتخاب نوع سایت به شما کمک می کنند و بعد از بستن قرارداد، سایت را با توجه به آپشن های خواسته شده برای شما طراحی میکنند.
مرحله دوم باید برای خرید دامین اقدام کنید. این کار را نیزمی توانید به شرکت طراحی سایتتان بسپارید، البته میتوانید شخصا انجام دهید ولی چون ریزهکاریهای زیادی در این زمینه وجود دارد و اگر اولین بارتان باشد و اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید، بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.
سومین مرحله در راهاندازی سایت نیز اجاره سرور است. منظور از سرور همان کامپیوتری است که سایت شما روی آن نصب میشود.
نظری برای نمایش وجود ندارد اولین نفری باشید که نظرش با ما در میان میگذارد